1918-ci il Neftçala soyqırımı
Sübhan Talıblı,
AMEA Şərqşünaslıq
İnstitutunun aparıcı elmi işçisi,
Quba “Soyqrımı
Memorial Kompleksi”nin mütəxəssisi,
tarix üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent
Çar Rusiyası və bir
sıra dövlətlərin hərtərəfli dəstəyilə tarixi Azərbaycan torpaqlarında
xristianlaşma siyasətinə uyğun olaraq məskunlaşdırılan ermənilər ərazilərimizdə
zaman-zaman təcavüz, soyğunçuluq, qarət, etnik təmizləmə, kütləvi qırğınlar,
soyqırımı həyata keçirib, xarici ölkələrin siyasətinə uyğun fəaliyyət göstəriblər.
1918-ci ildə regional və beynəlxalq güclərin hərtərəfli dəstəyi ilə tarixi Azərbaycan
torpaqlarında yaratdıqları “Ermənistan” onların himayəsi ilə 1905-1907, 1918,
1920, 1948-1953, 1988-ci illərdə, eləcə də I Qarabağ müharibəsi dövründə türk-müsəlman
xalqlarına qarşı deportasiya, soyqırımı və etnik təmizləmə siyasəti həyata
keçirdilər.
1918-ci ildə azərbaycanlılara
qarşı törədilmiş soyqrımlar 1918-ci il avqust ayının 31-də Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti hökuməti tərəfindən yaradılmış Fövqəladə Təhqiqat Komissiyası
hazırladığı materiallar və fotoşəkillərdə, Ümummilli Lider Heydər Əliyevin 1998-ci il
martın 26-da “Azərbaycanlıların soyqırımı” haqqında verdiyi fərmanı,
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin 2008-ci il 18 yanvar
tarixli “1918-ci il azərbaycanlıların soyqırımının 100 illiyi haqqında” sərəncamının
ermənilərin cinayətkar və terror əməllərinin araşdırlması, o cümlədən beynəlxalq
təşkilatlara və dünya ictimaiyyətinə çatdırılması baxımından çox böyük tarixi,
siyasi və hüquqi rolu olmuşdur. Xüsusilə də 2007-ci il aprelin 1-də
Qubada aşkar olunmuş ermənilərin törətdiyi soyqırımı məzarlığı 2009-cu ildə Azərbaycan
Respublikası Nazirlər Kabinetinin sərəncamı ilə “Quba rayonunda kütləvi qətl
qurbanlarının xatirəsinin əbədiləşdirilməsinə dair tədbirlər planı” təsdiq
edilmiş və 2013-cü il sentyabrın 18-də Quba Soyqırımı Memorial Kompleksinin
açılışı olub. Bütün bu faktlardan aydın olur ki, məqsəd azərbaycanları
soyqırıma məruz qoymaqla tarixi Azərbaycan torpaqlarında soyqrımı həyata
keçiriməklə türk-müsəlmansız region yaratmaqdır.
Erməni-daşnak quldur
dəstələri 1918-ci ilin iyun ayında Bakıdan 2 zirehli, 4 nəqliyyat gəmisi ilə Xəzər
dənizi vasitəsilə Kür çayının mənsəbinə gəlib çatmışdılar. Sənədlərdə gəmilərin
adları - "Krasnovodsk”, "Yelets”, "İraq”, "Bakinets”,
Salyanets”, "Demosfen” kimi qeyd olunur. Gəmilər Kür çayına keçmiş və erməni-daşnak
quldurları çayın ətrafında olan kəndlərə hücum edərək əhalinin mal-mülklərinin
qarət etmiş, insanları vəhşicəsinə qətlə yetirmişdilər. Erməni-daşnak quldur dəstələri
və silahlı birləşmələrinin keçdiyi istiqamət Neftçalanın Bankə, Seyidlər,
Uzunbabalı, Tatarməhəll, Xıllı, Abasallı, Qaralı, Qəzvinli, Qarabucaq, Surra,
Ərəbbəbirxanlı, Cəngən, Kür Qaraqaşlı kəndlərinə hücum edərək, qarət, soyğunçuluq,
vəhşicəsinə qətliam və soyqrımı törətmişlər.
"İzvestiya
Bakinskoqo Soveta" qəzetinin 2 iyul1918-ci il tarixli sayında göstərilir
ki, Göyçay ətrafında döyüşlər cərəyan etdiyi
vaxt Kür çayı boyunca, Salyan yaxınlığında da bolşevik-daşnak qoşunları ilə
türk-Azərbaycan qoşun bölmələri arasında döyüş baş verdi. Ertəsi gün səhər saat
4-də Surra ilə Qarabucaq kəndləri arasında döyüşlər yenidən qızışdı. Kür
çayında dayanan hərbi gəmilərin aramsız atəşləri türk-Azərbaycan qoşunlarını öz
mövqelərini bir də tərk etməyə məcbur etdi. Onlar geri çəkilərkən Ərəbqardaşbəyli
kəndi yaxınlığında yeni mövqeləri tutub Sovet dəstəsinin qarşısını kəsməyə cəhd
göstərdilər. Lakin bu cəhd də bir nəticə vermədi.
Burada döyüşən Sovet dəstəsinin tərkibində
2 mindən çox piyada, 12 pulemyot 6 ədəd top var idi. Dəstə eyni zamanda Kür
çayında üzən iki hərb gəmisi və bir nəqliyyat gəmisi tərəfindən müşayiət
olunurdu. Dəstənin tərkibində 200 rus, 300 iranlı, qalanların isə erməni olması
güman edilirdi. Ancaq Muğaran bolşevik komissarı bu qədər qüvvə ilə də kifayətlənmir,
bölgənin rus əhalisi arasında səfərbərlik keçirərək qüvvələrin sayını 6 minə
çatdırmağı planlaşdırırdı. Bu qədər qüvvənin silahlandırılması üçün zəruri olan
silah və sursatı isə komissar Bakıdan istəyirdi. Surra-Qarabucaq kəndləri ətrafında
baş verən döyüşün uğursuz nəticəsi barədə xəbər alınan kimi Cavad dəstəsinin
komandiri bolşevik qüvvələrinə qarşı bir piyada bölüyü, bir pulemyot taqımı və
bir dağ topundan ibarət qrup göndərdi. Bu qrup Salyan ətrafinda döyüşən türk-Azərbaycan
bölmələri ilə birləşərək bolşevik qüvvələrinə qarşı döyüşə başladı. İyul ayının
2-də bolşevik qüvvələri türk-Azərbaycan qoşun bölmələrinin hücumunu dəf edə
bilməyərək Bakıya doğru geri çəkildilər. Türk mənbələrinə görə bu döyüşdə bolşevik
qüvvələri 600 nəfərədək itki verdilər. [bax:
Birinci Dünya Harbinde Türk Harbi Kafkas Cebhesi 3. Ordu Harekatı.c.ll. Ankara:
1993, s. 564; Yüceer N. Birinci Dünya Savaşında Osmanlı Ordusunun Azerbaycan ve
Dağıstan Harekatı. Ankara: 1996, s.88;
Большевики в борбе за победу социалистической
революции в Азербайджане. Документы и материалы 1917-1918 гг. Баку: 1957, с. s.
534.]
Е.А Токаржевский “Из истории иностранной
интервенции и гражданской войны в Азербайджане” əsərində vurğulayır ki, Türk
qoşun bölməsinin yardımı ilə Xıllı kəndi üzərinə hücum başlandı. Bu kənd də
bolşevik daşnak qüvvələrindən azad edildi. Geriyə qaçan Qırmızı ordu bölmələri
Bankədə toplaşmışdılar. Ciddi hazırlıq görüləndən sonra türk-Azərbaycan qoşun
bölmələri və könüllü dəstələri iyul ayının axırlarında Bankə üzərinə hücuma
keçdilər. Qırmızı ordu bölmələri böyük sürət və dəqiqliklə həyata keçirilən bu
hücumun qarşısını ala bilmədilər. Onlardan sağ qalanları çoxlu hərbi ləvazimatı
ataraq gəmilərlə Bakıya qaçdılar.
M.Süleymanov “Qafqaz İslam Ordusunun Azərbycanın
ərazi bütövlüyü uğrunda mübarizə. (Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti və Qafqaz İslam ordusu)” adlı məqaləsində qeyd edir ki, Kür
çayının mənsəbi bolşevik qüvvələrindən azad edildi. Sovet hərbi gəmilərinin Kür
çayı ilə üzü yuxarı irəliləməsinin qarşısının alınması üçün onun mənsəbində bir
neçə gəmi və barj batırıldı. Salyan dəstəsinin komandiri Kür çayının mənsəbində
aparılmış döyüşlərin nəticəsi barədə 5-ci Qafqaz diviziyası ko-mandanlığına
göndərdiyi məlumatında yazırdı: "...Qovulan düşməndən dörd makinalı tüfəng,
63 piyada tüfəngi, 100 sandıq piyada və top mərmisi, 7 kiçik paroxod, bir
miqdar benzin, duzlu balıq və sair əşya qənimət götürülmüş, biri erməni və digərləri
iranlı olmaqla otuz bir kişi əsir edilmişdir. Dəstədən ikisi milis (Azərbaycanlı
könüllü) olmaqla 11 əsgər şəhid, 1 zabit və 13 əsgər yaralanmışdır.
Bu hərəkat və müharibədə 28-ci taburun
3-cü bölük komandiri, birinci mülazim Bəsri əfəndi və 26-cı taburun 1-ci bölük
komandir vəkili Həmdi əfəndi fədakarlıq göstərdiklərindən təltif olunmaları istənilmişdir".
M.Süleymanov yazır ki, “Həm Salyan-Bankə
ətrafındakı döyüşlərin nəticələri, həm də Şamaxı ətrafındakı böyük məğlubiyyət
elə daşnak qüvvələrinin etibarsızlığı ilə əlaqələndirilirdi. Amma əslində Azərbaycanın
bolşevik-daşnak qüvvələrindən təmizlənməsində çox böyük əhəmiyyəti olan bu
uğurun qazanılması Qafqaz İslam Ordusu komandanlığının təşkilatçılıq məharətinin,
həyata keçirdiyi əsaslandırılmış hücumun məntiqi nəticəsi, habelə
bolşevik-daşnak qoşunlarına qarşı cəbhə tutmuş əsgər və zabitlərin
mübarizliyinin, qətiyyət və igidliyinin nümayişi idi”.
A.Əbilov “Qafqaz İslam Ordusu
Neftçalada” adlı kitabında yazır ki, vurğulayır
ki, Salyan və Neftçalada erməni-bolşevik birləşmələrinin törətdiyi
soyqırımından və türk qardaşlarımızın səyi nəticəsində bu ərazilərin düşmən
qüvvələrdən təmizlənməsindən danışılır. Bu kitabda erməni-bolşevik birləşmələrinin
məhz Neftçala və Salyan ərazisində soyqırımı törətməsinin səbəblərinə
toxunulmuşdur. Belə ki, erməni-bolşevik qüvvələrinin Xəzər dənizindən Kür çayı
vasitəsilə Azərbaycanın içərilərinə daxil ola bilməsi üçün sözügedən ərazilər
mühüm strateji məntəqə idi. Bu ərazilərin nəzarətə götürülməsi Gəncə ilə Bakı
arasında rabitənin kəsilməsinə şərait yaradırdı. Həmçinin Muğanın bol taxıl
ehtiyatına malik olması da birləşmiş düşmən qüvvələrinin bu ərazidə qırğınlar
törətməsinə səbəb olmuşdur. Qafqaz İslam Ordusu bu ərazilərin xilasında mühüm
rol oynamış, türk qardaşlarının imdadına yetişmişdi.
"İzvestiya
Bakinskoqo Soveta" qəzetinin13 iyun 1918-ci il tarixli sayında verilən məlumata
görə, Salyan və Neftçalada bolşeviklərin 3-cü və 5-ci taborları yerləşdirilmişdi.
Salyandakı 3-cü tabora Ter Avakimov, Neftçaladakı 5-ci tabora Danilyan başçılıq
edirdi.
1918-ci ildə Qaraqaşlıda erməni zülmü nəticəsində
sağ əli biləyindən kəsilmiş Sürəyya Abbasova bu günlərəcən yaşadı. Sürəyya
ananın söylədiyi vaqeələr qorxulu bir nağıl kimi indiyəcən xatirələri
diksindirməkdə, yaddaşa sarmaşmaqdadır: “Yay vaxtı idi. Kəndə küy düşdü ki,
durmayın qaçın, ermənilər gəlir. Ailəm yanımda deyildi. Qaynım Ağakişi kənddən
altı qadını və iki uşağı götürüb payi-piyada Babazənni dağına tərəf apardı.
Ağakişinin də yoldaşı-on iki ilin gəlini nübaranlıq hamilə idi. Babazənninin
çökəyində yığışıb sığınacaq tapdıq. Bir də gördü ki, bir nəfər atlı beş-altı nəfər
piyada ilə gəlir. Silahlı idilər. Qabaqdakı kəndin adamı idi. Ermənilərə bələdçilik
edirdi, imansız. Xülasə, çatar-çatmaz Ağakişini güllələdilər. Ağakişi yıxılanda
gəlin sürünə-sürünə ərinə tərəf getdi. Başını qucaqlayıb oxşayanda gavur gəlini
də qanına qəltan elədi. On iki ilin nübar hamiləsi ərinin qanına bələşdi.
Camaatın arasındakı o iki tifil qucağıma qaçanda məni də vurdular. Çiynimdən,
biləyimdən və dizimdən yaraladılar. Yerdə qalan on səkkiz nəfəri də qətlə
yetirdilər, ermənilər. Üç gün, üç gecə meyitlərin arasında qaldım. Orucluq ayı
idi» Sonra türklər gəlib meyitləri yığanda Sürəyya xanımı salamat tapmışdılar.
Sürəyya Abbasova onu da deyirdi ki, ermənilərdən biri burda qalmışdı. Kürün
qırağında qayalıqların arasında gizlənirdi. Kürə suya gedən gəlinlərdən biri həmin
erməninin başını oraqla kəsmişdi.
A.Məmmədov “Düşünmək məqamı...” adlı məqaləsində
yazır ki, bir ay sonra kənddə taun xəstəliyi yayılıbmış. Böyük tələfatla nəticələnən
xəstəliyin nişanəsidir ki, Misali qəbiristanlığında o ilin ölənləri ev-ev, ailəbə-ailə
dəfn olunublar. Sonralar, 1948-ci ildə Bakıdan Sürəyyanı danışdırmağa adamlar gəlirmiş,
arvaddan söhbətlərini dinləyib, nəyi isə qeyd edərmişlər və axırda da: “ermənilər
deyildi sizi qıranlar, daşnaqlar idi” - deyib gedərmişlər. Aşıq Qəhrəmanın da,
Sürəyya Abbasovanın da müdhiş və qan boyalı xatirələri tarixin gözləri önündən
çəkilməyəcək. Qaraqaşlıdan bir az bəri tərəfə - Ərəb Bəbirxanlı kəndində
1918-ci ilin iyulunda ermənilər kəndin camaatını tikə-tikə doğramışdılar.
1918-ci ilin 27-28 iyununda isə Surra ilə
Qarabucaq arasında çox şiddətli döyüşlər baş vermişdi. Qeyri-bərabər qüvvələrin
təmsil olunduğu həmin bu döyüşdə türk-Azərbaycan hərbi birləşməsi geri çəkilməyə
məcbur olmuşdu. Həm də ki, bu döyüşdə erməniləri Kür çayından hərbi gəmilər
müşayiət edirdi. Surra-Qarabucaq məğlubiyyətindən sonra Qafqaz İslam Ordusundan
bura əlavə qüvvələr cəlb edildi: bir piyada bölüyü, bir pulemyot taqımı və bir
dağ topu. Qaraqaşlıda mövqe tutan türk bölməsinin tərkibi 40 əsgərdən, 2 Maksim
pulemyotundan və 2 topdan ibarət idi.
Türk topçuları ermənilərə məxsus olan
bir gəmini Qaraqaşlıda Kürün dönərli bir yerində məhv etmişdilər. Mən köhnə
qaraqaşlıların bələdçiliyi ilə həmin əraziyə dönə-dönə tamaşa etmişəm. Buradakı
dəyirman yerinin yaxınlığında öz şümşadlığını, əzəmət və yaşlılığını bu günəcən
qoruyub saxlamış qos-qoca, Dədə Qorqud görkəmli bir palıd ağacı da var. Səksən
altı il əvvəl baş verənləri öz “gözləri” ilə görmüş bu palıd tarixin təbii
tarixi sənədləri bu barədə iki versiyanın mümkünlüyünü ortaya çıxarmaqdadır:
Türk
ordusunun Qaraqaşlıdakı 40 nəfərlik bölməsinə türk zabiti Ramazan bəy, Bankədə
döyüşən dəstəyə isə keçmiş çar ordusunun zabiti mayor Nazim Ramazanovun eyni
istiqamətdə döyüşən dəstələrə komandirlik etmələri xalq arasında izzətli bir
“Ramazan paşa”nın meydana gəlməsinə səbəb olmuşdur. O da var ki, Bankə döyüşlərinin
nəticələri barədə 5-ci Qafqaz Firqə komandanlığına göndərilmiş raportu o zaman
Ramazan bəy imzalamışdı. Hər halda Ramazan paşa o illərin klassik bir komandan
obrazı və ağır günlərin yaddaşlara həmişəlik misafir olmuş tapınaqlı şəxsiyyətidir.
Bankədəki savaş iki istiqamətdən başlanmışdı. Biz həmin yeri dəqiqliyi ilə müəyyənləşdirə
bildik. Türklərin bir dəstəsi indi hərbi hissənin yerləşdiyi ərazidən, digər
qismi isə bu günəcən faydasını el-obadan əsirgəməyən “Pirverdi kanalı”nın ətrafından
hücum əməliyyatına başlamış və həlledici döyüşdə Ankarada nəşr olunan “Birinci
dünya hərbində türk hərbi Qafqaz cəbhəsi 3-cü ordu hərəkatı” kitabında qeyd
olunduğu kimi 600 erməni döyüşçüsünü məhv etmişdi.
Torpağın bağrına və xalqın yaddaşına
Şamilin gümüş xəncəri kimi saplanmış həmin sonuncu döyüşdə baş verənlər
unudulmazdır: ermənilər yerdə qalan silahları türkün əlinə keçməsin deyə, bədənlərinə
sarıyır və silahla qarışıq Kürə tökülürdülər. Yaralı erməni ölüm ərəfəsində
üstündəki pulları cırır, tikə-tikə edir ki, türk sonradan bu pullardan istifadə
edə bilməsin.
Rüşdü bəy xatirələrinin bu yerində
Ramazan bəyin bu son döyüş barədə 5-ci Qafqaz Firqəsi komandanlığına yazdığı sənədi
təqdim edir. Ramazan bəy yazırdı: “Qovulan düşməndən 4 makinalı tüfəng, 63
piyada tüfəngi, 100 sandıq piyada və top mərmisi, 7 kiçik vapur, bir miqdar
benzin, duzlu balıq və s. əşya iqtinam edilmiş, biri erməni və digəri əcəmi
olmaq üzrə əruz bir kişi əsir edilmişdir. Müfrəzədən ikisi milis (Azərbaycanlı
könüllü) olmaq üzrə 11 şəhid, 1 zabitlə 13 məchur olmuşdur. Bu hərəkat və
müharibədə 28-ci taborun 3-cü bölük komandiri, birinci mülazim Besri və 26-cı
taborun 1-ci bölük komandan vəkili Həmdi əfəndilər ibrazi-fədakari eylədiklərindən
təltifləri istənilmişdir”.
Y.Qazıyev “Erməni məsələsi: yalanlar və
gerçəklər” adlı kitabında qeyd edir ki, 1918-ci ildə Bankə qəsəbəsi
yaxınlığındakı 1-ci Mayak kəndində balıq vətəgəsində fəhlə işləyən Usub Məmmədovun
xatirə səsi yazılmış lenti bir daha dinləməli oluram. Rəhmətlik Usub kişi elə
Ramazan bəyin dediklərini deyir: “türklər on bir şəhid verdilər”. Neftçala döyüşündə 11 türk əsgəri şəhid
olmuşdur. Batıb-getmiş məzarlarda isə 10 nəfərin uyuduğu şəksizdir. Çünki
Ramazan bəyin 5-ci Qafqaz Firqəsi komandanlığına verdiyi raportdan da göründüyü
kimi həmin 11 nəfərdən ikisi azərbaycanlı könüllülər idi və Əfqan Həziyevin
dediyinə görə, o iki nəfərdən birini 1918-ci ildə 18 yaşı olan şəhidi burda
deyil, aparıb öz doğma kəndlərində-Çuxarılıda dəfn ediblərmiş”. 1918-ci il
döyüşləri zamanı buralarda kəşfiyyatçı bir alman təyyarəsi həbs olunmuşdu. Şəhid
türk əsgərlərinin dəfnində iştirak edən rəhmətlik Müseyb Rzayev söhbət edirdi
ki, daşnaq-bolşeviklərin gəldiyi “Demosfen” gəmisinə Bankədə bir hərbi təyyarə
də enmişdi. Tarix zəngindir və olduqca qaradinməzdir. Tarixi danışdırmaq zordur.
Və zor olduğu qədər də zəruridir, qaçılmazdır. Yenə də Bankəyə - 1918-ci ilə
qayıdıram. Batırılmış gəmilərin hesabına türklər Kürün mənsəbini ermənilərin
üzünə bağladılar. Yevlax körpüsü burda xilas edildi. Gəncə ilə Bakının əlaqəsi
burda qorundu. Aclıq çəkən Azərbaycan əhalisinin və döyüşən ordunun çörəklə təchizatına
burda təminat verildi.
Y.Qazıyev “Erməni məsələsi: yalanlar və
gerçəklər” adlı əsərində vurğulayır ki, Cavad qəzasının Qaraqaşlı-Bankə istiqamətlərində
gedən döyüşlərdə türk zabitlərinə bələdçilik etmiş Ağapaşa adlı bir
yurddaşımızın da ehtiramla anılmaq haqqı var. Ümumiyyətlə, həmin hadisələr
zamanı türklərə kömək üçün yerli əhalidən də əsgərlər yığılmışdı. Yerli gənclərin
səfərbər olunmasında o dövrdə Xıllıda siyasi fəaliyyət göstərən müsavatçıların
da müstəsna xidmətləri olmuşdur. Ağakişi Nağıyev kimi türklərə qoşulub gedənlər
və bir daha geriyə qayıtmayanlar da var idi. Bir az əvvəl qeyd etdiyim kimi,
iyulun sonlarında Bankəni tərk edən türklər burada silahlı bir bölüyün
saxlanılmasını təmin etmişdilər. Həmin bölüyün əsgərlərindən biri Çavuş Həsən
isə sonralar Neftçalada qalıb, geriyə qayıtmayıb, evlənib ailə qurub,
övlad-uşaq sahibi olub. Məzarı Qazaxdərəsi kəndindədir. Bəstəboy va sərt adam
olan Həsən Çavuş sovet quruluşunu sona qədər qəbul edə bilmədi.
Azər Turan “Ey gülü gülşən edən”məqaləsində
bildirir ki, Neftçaladakı Qoltuq kəndi Xəzər
dənizinin yaxasındadır. Və Ənvər paşa Türküstana son cihada gəmi vasitəsi ilə
burdan keçib-getmişdir. Ənvər paşanı Qoltuq kəndində atamın əmisi, Sovet dönəminin
ilk illərində-1920-27-ci illərdə Cavad qəzasının Fövqəladə Komissarı, sonralar
isə İranda diplomatik vəzifələrdə çalışmış Orucəli Əbilov görmüşdü. Ənvər
paşanın ruhu Xəzərin bu sahillərində yaşayır. Amma illər keçsə də Neftçaladakı
Bankə qəsəbəsindəki Seyidlər qəbirstanlığında uyuyan şəhid türk əsgərlərinin məzarı
hələ də mütəvaze və həzindir, baş daşlarısız, sarmaşıqlarsız və çiçəklərsizdir.
1918-ci
il iyulun 15-də yaradılmış Fövqəladə Təhqiqat Komissiyasının (FTK) 36 cildlik
istintaq materialları sırasında Göyçay və Cavad qəzalarında da təhqiqatlar
aparıldığı göstərilsə də, bu qəzalara dair sənədlər respublikada qalmamış və
uzun müddət itirilmiş hesab edilmişdir. Yalnız uzun axtarışlardan sonra FTK-nın
çəkdiyi fotosənədlər Parisdə, Əli Mərdan bəy Topçubaşovun arxivindən aşkar
edilmişdir.
Beləliklə,
Göyçay və Cavad qəzalarının yalnız Parisə göndərilən sənədləri – əsasən
soyqırıma məruz qalmış insanların şahid ifadələri və bu qəzalarda təhqiqat
aparmış müstəntiqlərinin məruzələri əsasında daha iki Azərbaycan qəzasında
1918-ci il soyqırımları haqqında məlumat əldə etmək mümkün olmuşdur.
Fikirmcə, həm yerli, həm də dünya ictimaiyyətinə
Azərbaycanlıların soyqırımının baş verdiyi tarixi şəraiti, türk-müsəlman
əhaliyə qarşı törədilmiş soyqırımın səbəblərini, mahiyyətini, nəticəsini,
erməni-daşnak, bolşevik və xarici qüvvələrinin məqsədlərini durmadan anlatmalı
və qəbul edilməsi üçün tədbirlər görməliyik. Erməni təcavüzkarlarının çirkin
niyyətlərinin həyata keçirilməsinə havadarlıq edən regional və beynəlxalq
qüvvələrin məqsədlərini, müstəqil Azərbaycan Respublikasının azərbaycanlıların
soyqırımı ilə bağlı həyata keçirdiyi tədbirlərin mahiyyətini və əhəmiyyətini
azərbaycanlıların soyqırımı ilə bağlı tarix faktları həm Azərbaycan, həm də
xarici dilli mənbəşünaslığa, tarixşünaslığa, arxiv materiallarına, elmi
ədəbiyyata, dövrü mətbuata, fotolara, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin Fövqəladə
Təhqiqat Komissiyasının materiallarını, eləcə də tarixi sənədlərdən çıxış
edərək bəşəriyyyətə qarşı cinayət faktı kimi əsaslandırmalıyıq. Bakı, Quba,
Şamaxı, Şərqi Anadolu, Naxçıxan, Zəngəzur, İrəvan, Salyan, Neftçala, Lənkəran, Göyçay,
Cənubi Azərbaycanın Xoy, Salmas, Urmiya bölgələrinin şəhər, qəsəbə, kəndlərində
və digər bölgələrdə baş vermiş soyqırım haqqında tarixi həqiqətləri ətraflı
şəkildə çatdırılması sön dərəcə mühüm və əhəmiyyətlidir. Xüsusilə də xarici
KİV-lərdə, elmi jurnallarda həm aəzrbaycanlı, həm də xarici müəlliflərlə birgə
məqalələr, kitablar yazmalı, xaric ölkələrin institut, tədqiqat, araşdırma
mərkəzlərində, QHT-lərində müştərək tədbir, senimar, konfranslar
keçirilməlidir. Xarici ölkələrdə azərbaycanlıların soyqırmını araşdıran
mütəxəssislərə, tədqiqatçılara dəstək verilməli, onları mövzu ilə əlaqəlli
Azərbaycanda keçirilən konfranslara mütəmadi olaraq dəvət edilməsi məqsədəuyğun
olardı.
Digər xəbərlər